Architektura Cyfrowego Cienia

16 grudnia 2025
|
czas czytania: 3 min
Twoje dziecko ma w sieci sobowtóra. Jest od niego trochę głupszy, ale znacznie bardziej dochodowy. Odzyskajmy suwerenność danych w erze kapitalizmu inwigilacyjnego.

Shoshana Zuboff ukuła termin „kapitalizm inwigilacyjny”, by opisać system, w którym surowcem nie jest już ropa czy węgiel, ale ludzkie doświadczenie. Kiedy instalujesz darmową grę na tablecie dziecka, nie zawierasz transakcji finansowej. Zawierasz kontrakt barterowy: oddajesz fragment intymności w zamian za chwilę rozrywki. Pytanie, które musimy sobie zadać, nie brzmi „jak się ukryć”, bo to w XXI wieku niemożliwe. Pytanie brzmi: czy ten kurs wymiany jest dla nas wciąż opłacalny?

Shoshana Zuboff ukuła termin „kapitalizm inwigilacyjny”, by opisać system, w którym surowcem nie jest już ropa czy węgiel, ale ludzkie doświadczenie. Kiedy instalujesz darmową grę na tablecie dziecka, nie zawierasz transakcji finansowej. Zawierasz kontrakt barterowy: oddajesz fragment intymności w zamian za chwilę rozrywki. Pytanie, które musimy sobie zadać, nie brzmi „jak się ukryć”, bo to w XXI wieku niemożliwe. Pytanie brzmi: czy ten kurs wymiany jest dla nas wciąż opłacalny. Shoshana Zuboff ukuła termin „kapitalizm inwigilacyjny”, by opisać system, w którym surowcem nie jest już ropa czy węgiel, ale ludzkie doświadczenie.

Shoshana Zuboff ukuła termin „kapitalizm inwigilacyjny”, by opisać system, w którym surowcem nie jest już ropa czy węgiel, ale ludzkie doświadczenie. Kiedy instalujesz darmową grę na tablecie dziecka, nie zawierasz transakcji finansowej. Zawierasz kontrakt barterowy: oddajesz fragment intymności w zamian za chwilę rozrywki. Pytanie, które musimy sobie zadać, nie brzmi „jak się ukryć”, bo to w XXI wieku niemożliwe. Pytanie brzmi: czy ten kurs wymiany jest dla nas wciąż opłacalny. Shoshana Zuboff ukuła termin „kapitalizm inwigilacyjny”, by opisać system, w którym surowcem nie jest już ropa czy węgiel, ale ludzkie doświadczenie. Kiedy instalujesz darmową grę na tablecie dziecka, nie zawierasz transakcji finansowej. Zawierasz kontrakt barterowy: oddajesz fragment intymności w zamian za chwilę rozrywki. Pytanie, które musimy sobie zadać, nie brzmi „jak się ukryć”, bo to w XXI wieku niemożliwe. Pytanie brzmi: czy ten kurs wymiany jest dla nas wciąż opłacalny.

Zawierasz kontrakt barterowy: oddajesz fragment intymności w zamian za chwilę rozrywki. Pytanie, które musimy sobie zadać, nie brzmi „jak się ukryć”, bo to w XXI wieku niemożliwe. Pytanie brzmi: czy ten kurs wymiany jest dla nas wciąż opłacalny. Shoshana Zuboff ukuła termin „kapitalizm inwigilacyjny”, by opisać system, w którym surowcem nie jest już ropa czy węgiel, ale ludzkie doświadczenie. Kiedy instalujesz darmową grę na tablecie dziecka, nie zawierasz transakcji finansowej. Zawierasz kontrakt barterowy: oddajesz fragment intymności w zamian za chwilę rozrywki. Pytanie, które musimy sobie zadać, nie brzmi „jak się ukryć”, bo to w XXI wieku niemożliwe.

Zuboff ukuła termin „kapitalizm inwigilacyjny”, by opisać system, w którym surowcem nie jest już ropa czy węgiel, ale ludzkie doświadczenie. Kiedy instalujesz darmową grę na tablecie dziecka, nie zawierasz transakcji finansowej. Zawierasz kontrakt barterowy: oddajesz fragment intymności w zamian za chwilę rozrywki. Pytanie, które musimy sobie zadać, nie brzmi „jak się ukryć”, bo to w XXI wieku niemożliwe. Pytanie brzmi: czy ten kurs wymiany jest dla nas wciąż opłacalny. Shoshana Zuboff ukuła termin „kapitalizm inwigilacyjny”, by opisać system, w którym surowcem nie jest już ropa czy węgiel, ale ludzkie doświadczenie. Kiedy instalujesz darmową grę na tablecie dziecka, nie zawierasz transakcji finansowej. Zawierasz kontrakt barterowy.

Spis treści

W tym numerze: